Πιθανότατα έχετε ακούσει πως το πολύ «καθισιό» βλάπτει…

Πράγματι, τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο παρατεταμένος καθιστικός χρόνος στην υγεία και την ποιότητα ζωής, με όλο και περισσότερες μελέτες να συνδέουν την εν λόγω συνήθεια με τον κίνδυνο εμφάνισης μεταβολικών διαταραχών και χρόνιων νοσημάτων.

Ειδικότερα, ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι τα άτομα που αφιερώνουν πολύ χρόνο σε καθιστικές δραστηριότητες τείνουν να έχουν αυξημένο σωματικό βάρος και μεγαλύτερη πιθανότητα να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, γεγονός που με τη σειρά του σχετίζεται με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη και διάφορων μορφών καρκίνου. Από την άλλη, η σωματική αδράνεια φαίνεται ότι μπορεί να επιδράσει και σε μεταβολικές διεργασίες του οργανισμού, διαταράσσοντας τη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης και την αρτηριακή πίεση.

Μάλιστα, ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα πρόσφατων μελετών, είναι πως οι αρνητικές επιπτώσεις του παρατεταμένου «καθισιού» εμφανίζονται και σε άτομα που ασκούνται συστηματικά. Με λίγα λόγια, ακόμη και αν αθλείται κανείς τακτικά, δε σημαίνει ότι μπορεί να περνά το υπόλοιπο της ημέρας του σε καθιστή θέση χωρίς αρνητικές επιπτώσεις.
Συνεπώς, θα πρέπει τόσο οι ενήλικες όσο και τα παιδιά να φροντίζουν να περιορίζουν το «καθισιό» στον ελεύθερο χρόνο τους και αντί αυτού, να επιλέγουν δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κάποια μορφή κίνησης.

Όσον αφορά το χώρο εργασίας, όπου συχνά ο καθιστικός χρόνος είναι παρατεταμένος και αναπόφευκτος, είναι σημαντικό τουλάχιστον να πραγματοποιούνται μικρά διαλείμματα κίνησης κάθε 30-40 λεπτά. Τα διαλείμματα αυτά μπορούν να περιλαμβάνουν από μερικά βήματα μέχρι απλές διατάσεις σε όρθια θέση, καθώς έχει φανεί πως οι συχνές διακοπές του παρατεταμένου «καθισιού» μπορούν να έχουν σημαντικά οφέλη, αντισταθμίζοντας κάποιες από τις αρνητικές του συνέπειες.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr