Μαζί με το φαγητό όλοι τις γιορτές θα απολαύσουμε και λίγο παραπάνω αλκοόλ στις εξόδους μας! Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται η κατανάλωση αλκοόλ σε νέους και όχι μόνο με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 1. Να εξηγήσουμε λίγο πρώτα το γιατί.

Τα αλκοόλουχα ποτά πάντα δρούν σαν έξτρα μονάδες ινσουλίνης και πάντα τελικά ‘δουλεύουν’ για να μειώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Με αυτό δεδομένο, πρέπει να γνωρίζουμε τι πρέπει να γίνει για να αποφύγουμε μια σοβαρή υπογλυκαιμία. Επίσης να σημειωθεί, πως το αλκοόλ μεταβολίζεται πάρα πολύ αργά, οπότε εώς και 12 ώρες μετά, υπάρχει αυξημένο ρίσκο υπογλυκαιμίας.

Κάποια ποτά περιέχουν ΚΑΙ υδατάνθρακα όπως η μπύρα, λικέρ, τα κοκτείλ, κάποια πολύ γλυκά κρασιά (σαμπανιζέ) και εμφιαλωμένα ποτά όπως Bacardi Breezer, Gordon Space. Σε αυτές τις περιπτώσεις ποτών, τα σάκχαρα αρχικά θα ανέβουν και ανάλογα με την κατανάλωση θα πρέπει να χορηγηθεί συντηρητικά ινσουλίνη. Παράδειγμα 0.5 μονάδα για κάθε 15γρ υδατάνθρακα από ποτό. Πιο κάτω θα βρείτε ένα πίνακα ποτών και της περιεκτικότητάς τους σε υδατάνθρακες.

Για τα αλκοόλουχα ποτά που ΔΕΝ περιέχουν υδατάνθρακες, τότε απλά πρέπει να σκεφτούμε ότι δεν πίνουμε με άδειο στομάχι. Αν θέλετε να βοήθήσετε με λίγους υδατάνθρακές ώστε να μην πέσετε σε υπογλυκαιμία , προτιμάτε στο μπάρ να κατανάλωνετε τσιπς, κριτσίνια, φρούτα. Και όχι ξηρούς καρπούς, ούτε αγγουράκια, καροτάκια, γιατί απλά δεν περιέχουν αρκετό υδατάνθρακα για να αποφύγετε τα χαμηλά σάκχαρα. Επίσης σημαντικό είναι ότι αν τρώτε και πίνετε μαζί τότε συνιστάται να μειώσετε την δόση φαγητού κατά 15-20%. Τη δουλειά των μονάδων που εσείς δεν χορηγήσατε θα την κάνει το αλκοόλ!

Εδώ να τονίσουμε ότι η αντίδραση στο αλκοόλ είναι τελείως εξατομικευμένη. Απαιτεί παρατήρηση με συνεχείς μετρήσεις, αν είναι δυνατό και κατά την διάρκεια της κατανάλωσης και σίγουρα για αρκετές ώρες μετά, ώστε να μάθετε πώς αντιδρά ο δικός σας οργανισμός και μετά να αποφασίζετε τι θα κάνετε με τις μονάδες. Το βασικό σας μέλημα είναι να αποφύγετε την υπογλυκαιμία!

Τέλος, επειδή τα συμπτώματα της μέθης σε κάποιους από εσάς μπορεί να μοιάζουν με τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας, καλό θα ήταν κάποιος από το φιλικό σας περιβάλλον να γνωρίζει ότι αν χάσετε τις αισθήσεις σας, ζαλίζεστε ή παρατηρήσει οτιδήποτε ασυνήθιστο πάνω σας να σας βοηθήσει με κάποια θεραπεία υπογλυκαιμίας, π.χ. χυμό από το μπαρ.

Από την Ελένη Κουή, επιστημονική συνεργάτη neadiatrofis.gr