Ο όρος “προβιοτικά” χρησιμοποιείται για να περιγράψει ζωντανούς μικροοργανισμούς που περιέχονται σε τρόφιμα και συμπληρώματα διατροφής και τα οποία μπορούν να ασκούν ποικίλες ωφέλιμες δράσεις στην εντερική μικροχλωρίδα, δηλαδή στους μικροοργανισμούς που φυσιολογικά διαβιούν στον εντερικό σωλήνα.

Τα βακτήρια αποτελούν τους πιο κοινούς προβιοτικούς μικροοργανισμούς.
Το γιαούρτι είναι το πιο πλούσιο σε προβιοτικούς μικροοργανισμούς τρόφιμο της καθημερινότητας.
Παρόλο που τα περισσότερο γιαούρτια του εμπορίου περιέχουν ζώντες μικροοργανισμούς, δεν θα πρέπει να θεωρούνται ότι όλα τα γιαούρτια είναι ισάξια αναφορικά με το περιεχόμενό τους σε προβιοτικούς μικροοργανισμούς.
Για παράδειγμα, μερικά γιαούρτια στην αγορά μπορεί να περιέχουν λιγότερο από 1000 βακτήρια ανά γραμμάριο προϊόντος. Αν και ο αριθμός αυτός μπορεί να ακούγεται μεγάλος είναι στην πραγματικότητα πολύ μικρός όταν αναφερόμαστε στα βακτήρια. Έτσι λοιπόν το κλασσικό γιαούρτι θα πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 1.000.000 (106) ζωντανά βακτήρια ανά γραμμάριο προϊόντος. Τα γιαούρτια που επισημαίνονται ως επιδόρπια γιαουρτιού έχουν σημαντικά μικρότερα επίπεδα ζωντανών βακτηρίων ανά γραμμάριο προϊόντος σε σχέση με το κλασσικό γιαούρτι.

Αλλά ποια είναι τα οφέλη των περιεχόμενων στο γιαούρτι μικροοργανισμών;
Οι μικροοργανισμοί αυτοί μπορούν κατά την είσοδό τους στο πεπτικό σωλήνα να εκδηλώνουν μεταβολικά ενεργό δράση συμβάλλοντας στη πέψη και απορρόφηση θρεπτικών συστατικών. Η συμβολή τους στη πέψη μπορεί να γίνει αντιληπτή ένα λάβουμε υπόψη μας ότι το γιαούρτι είναι πιο ανεκτό σε σχέση με το γάλα σε άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη, λόγω του ότι μέρος της περιεχόμενης στο γιαούρτι λακτόζης υφίσταται ζύμωση από τα περιεχόμενα στο γιαούρτι βακτήρια με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνεται ο πεπτικός σωλήνας.

Επίσης, οι προβιοτικοί μικροοργανισμοί φαίνεται να προωθούν τον πολλαπλασιασμό στο πεπτικό σωλήνα των ευεργετικών μικροοργανισμών, ενώ αναστέλλουν την ανάπτυξη παθογόνων, προστατεύοντας από λοιμώξεις και προωθώντας την καλή λειτουργία του εντέρου.

Η διατήρηση μιας υγιούς εντερικής μικροχλωρίδας έχει συσχετιστεί με τη βελτίωση της συμπτωματολογίας του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου, με την καλύτερη πορεία των φλεγμονωδών νόσων του εντέρου όπως της νόσου Crohn και με τη καλύτερη ανοσολογική απόκριση του οργανισμού.

Το γιαούρτι είναι ένα τρόφιμο που μπορεί να προάγει την καλύτερη λειτουργία του εντέρου και να παρέχει ποικίλα οφέλη στην ανθρώπινη υγεία. Παράλληλα, έχει ευχάριστη γεύση και ο συνδυασμός του με φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα μπορεί να απογειώσει τη διατροφική αξία του αλλά τη γευστικότητά του.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr