Η δυσκοιλιότητα είναι ένα καθημερινό πρόβλημα που ταλαιπωρεί ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού.
Οι κακές διατροφικές συνήθειες, παθολογικά προβλήματα, έλλειψη άσκησης, κακή ενυδάτωση, είναι κάποιες από τις αιτίες που μπορεί να την προκαλέσουν. Ειδικότερα όσον αφορά τη διατροφή μας, αποτελεί ένα παράγοντα που μπορεί και να την προκαλέσει (στην κακή της μορφή) αλλά και να βοηθήσει στην αντιμετώπιση (στην υγιεινή της εκδοχή) της. Εμείς θα μείνουμε στο τι πρέπει να κάνουμε για να την αντιμετωπίσουμε.

Τα βασικά σημεία στα οποία θα πρέπει να εστιάσουμε είναι η αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών, η κατανάλωση νερού και γενικότερα υγρών, η σύσταση πολλές φορές για λήψη προβιοτικών και πρεβιοτικών, καθώς επίσης και η συστηματική άσκηση.

Ας τα δούμε ένα προς ένα :
Ξεκινώντας από τις φυτικές ίνες αποτελούν το βασικότερο σύμμαχό μας. Στην ουσία πρόκειται για το άπεπτο τμήμα των τροφίμων που περνά στο παχύ έντερο. Χωρίζονται στις διαλυτές και τις αδιάλυτες ίνες και συμβάλλουν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας (κυρίως οι αδιάλυτες), αυξάνοντας τον όγκο των κοπράνων και μειώνοντας τον χρόνο διέλευσής τους από το γαστρεντερικό σωλήνα. Το αποτέλεσμα ενισχύεται, εάν η λήψη τους συνοδεύεται από αυξημένη κατανάλωση υγρών. Καλές πηγές τους είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης και οι ξηροί καρποί.

Επίσης το νερό μπορεί να βοηθήσει σημαντικά. Μαλακώνει τα κόπρανα και σε συνδυασμό με τις φυτικές ίνες συμβάλλει στη ρύθμιση της καλής εντερικής λειτουργίας.

Τα προβιοτικά τώρα, είναι φιλικά βακτήρια που διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε εντερική χλωρίδα. Διαταραχή της ποσότητάς τους στο έντερο μπορεί να σχετίζεται και με δυσκοιλιότητα, καθώς επίσης και με πολλά φουσκώματα. Θα τα βρούμε σε τρόφιμα όπως το γιαούρτι, το ξινόγαλα, το κεφίρ, καθώς επίσης και ως συμπλήρωμα διατροφής. Τα πρεβιοτικά είναι άπεπτα συστατικά που αποτελούν την τροφή των προβιοτικών βακτηρίων του εντέρου. Βοηθούν με τη σειρά τους στη διατήρηση της υγιούς μικροχλωρίδας συμβάλλοντας έτσι στην καλή λειτουργία του.
Στα πρεβιοτικά ανήκουν ορισμένες διαλυτές φυτικές ίνες, όπως η ινουλίνη που φαίνεται να προάγει την ισορροπία της εντερικής μικροχλωρίδας, ενισχύοντας την ανάπτυξη ωφέλιμων βακτηρίων και αποτρέποντας την εγκατάσταση παθογόνων. Θα τα βρούμε ως συστατικά τροφίμων που αναγράφουν ότι περιέχουν πρεβιοτικά, καθώς επίσης και ως συμπλήρωμα διατροφής.

Από το Χάρη Γεωργακάκη
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας «Νέα Διατροφής»