Νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό The Lancet Public Health, δείχνει πως η μέτρια κατανάλωση υδατανθράκων φαίνεται να είναι η πλέον

«κατάλληλη» για την υγεία και τη μακροζωία, καθώς τόσο η υψηλή όσο και η πολύ χαμηλή πρόσληψη συνδέονται με υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας.

Για τους σκοπούς της μελέτης, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από 15.428 ενήλικες, ηλικίας 45-64 ετών, οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα αναλυτικό ερωτηματολόγιο συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων σε δύο χρονικές στιγμές, που απείχαν μεταξύ τους 6 χρόνια. Συνολικά, η μέτρια πρόσληψη υδατανθράκων (50-55% της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων) φάνηκε να σχετίζεται με υψηλότερο προσδόκιμο επιβίωσης κατά 4 χρόνια, συγκριτικά με τη χαμηλή κατανάλωση υδατανθράκων (<40% της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων) και κατά 1 χρόνο, σε σύγκριση με την πολύ υψηλή πρόσληψη υδατανθράκων (>70% της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων).

Τα παραπάνω ευρήματα επιβεβαιώθηκαν και από μια μετα-ανάλυση που πραγματοποίησε η ερευνητική ομάδα, χρησιμοποιώντας δεδομένα από 8 προοπτικές μελέτες, στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 432.179 ενήλικες. Από την άλλη, η αντικατάσταση των υδατανθράκων από πρωτεΐνη και λίπος ζωικής προέλευσης συσχετίσθηκε με υψηλότερο κίνδυνο θανάτου, ενώ αντίθετα η αντικατάστασή τους από τρόφιμα φυτικής προέλευσης φάνηκε να συνδέεται με χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας.

Σχολιάζοντας τα παραπάνω ευρήματα, οι ερευνητές αναφέρουν πως ο σχεδιασμός της μελέτης δεν αποδεικνύει σχέση αιτίας και αποτελέσματος. Ωστόσο, φαίνεται πως τόσο η πολύ υψηλή όσο και η χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις για την υγεία, ενώ αυτό που πιθανότατα παίζει σημαντικό ρόλο είναι η προέλευση των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και του λίπους. Κλείνοντας, συμπεραίνουν ότι η μετάβαση σε μια δίαιτα με υψηλότερη περιεκτικότητα σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης πιθανόν να προσφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία και την πρόληψη χρόνιων νοσημάτων.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr