Τις αγαπάμε οι περισσότεροι από εμάς, καθώς αποτελούν ένα διαχρονικό προϊόν της διατροφικής μας καθημερινότητας.
Συνοδεύουν τις γλυκές αλλά και τις αλμυρές μας απολαύσεις και μπορούν να καταναλωθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Μιλάμε φυσικά για τις φρυγανιές, οι οποίες αποτελούν ένα υγιεινό και αγαπημένο σνακ.

Τι θα λέγατε τώρα αν μαθαίνατε ότι πέρα από γεύση και σωστή διατροφή, οι φρυγανιές μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε και τη χοληστερόλη σας;
Μάλιστα πρόσφατα, βασιζόμενη σε επιστημονικά τεκμηριωμένα δεδομένα και μελέτες, η ελληνική βιομηχανία τροφίμων προέβη στην παραγωγή φρυγανιών που μειώνουν τη χοληστερόλη μας. Οι εν λόγω φρυγανιές βασίζουν τη δράση τους και έχουν ως βασικό δραστικό συστατικό τους τη β-γλυκάνη. Παράλληλα λόγω του κριθαριού και της βρώμης έχουν και εξαιρετική γεύση.

Οι β – γλυκάνες αποτελούν τα τελευταία χρόνια αντικείμενο έντονου επιστημονικού ενδιαφέροντος, λόγω της υψηλής θρεπτικής τους αξίας και των θετικών επιδράσεων για την υγεία. Πρόκειται για φυσικά συστατικά, μια κατηγορία διαλυτών φυτικών ινών, που βρίσκονται στα τρόφιμα, με κυριότερες πηγές της το κριθάρι και τη βρώμη. Ένα ερευνητικό πεδίο που την τελευταία δεκαετία τυγχάνει μεγάλου επιστημονικού ενδιαφέροντος είναι αυτό της συσχέτισης τους με την καλή υγεία του καρδιαγγειακού μας συστήματος.
 Έτσι, φαίνεται ότι κατανάλωση β-γλυκανών, κυρίως από βρώμη και κριθάρι, ασκεί σημαντικότατη καρδιοπροστατευτική δράση, μειώνοντας τα επίπεδα ολικής και LDL («κακής») χοληστερόλης, με το όφελος να είναι μεγαλύτερο σε άτομα που εμφανίζουν υπερχοληστερολαιμία. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), βασιζόμενη στη διεθνή βιβλιογραφία η οποία δείχνει πως η κατανάλωση 3 γραμμαρίων β-γλυκανών ανά ημέρα μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερόλης κατά περίπου 5-8%, έχει εγκρίνει αντίστοιχους ισχυρισμούς υγείας για τα τρόφιμα.

Να λοιπόν πώς οι φρυγανιές με κριθάρι, βρώμη και β-γλυκάνη βρώμης μπορούν να αποτελέσουν ένα σύμμαχο στη μείωση της χοληστερόλης μας. Ταιριάζουν όπως είπαμε με όλες τις ώρες. Ως συστατικό ενός υγιεινού και ισορροπημένου πρωινού, ως συνοδευτικό στο κυρίως γεύμα ή το βραδινό, μπορούν να αποτελέσουν ένα φυσικό σύμμαχο, ώστε με εύκολο, γευστικό και ευχάριστο τρόπο να μειώσουμε τη χοληστερόλη μας και να θωρακίσουμε την καρδιά και τα αγγεία μας. Κάθε μερίδα έξι φρυγανιών με κριθάρι, βρώμη και β-γλυκάνη, παρέχει 1g β-γλυκάνης και μας βοηθάει να μειώσουμε τη χοληστερόλη μας με φυσικό τρόπο.

Κλείνοντας, για να γίνουμε ακόμη πιο πρακτικοί, σας
παραθέτουμε και κάποιους πολύ γευστικούς συνδυασμούς για υγιεινά σνακ κατά της χοληστερόλης :

• Φρυγανιές με κριθάρι, βρώμη και β-γλυκάνη, με τυρί κρέμα χαμηλών λιπαρών και καπνιστό σολομό
• Φρυγανιές με κριθάρι, βρώμη και β-γλυκάνη, με Κατίκι Δομοκού και βραστή γαλοπούλα
• Φρυγανιές με κριθάρι, βρώμη και β-γλυκάνη με ταχίνι
• Γιαούρτι χαμηλών λιπαρών με μια κουταλιά της σούπας λιναρόσπορο, φρυγανιές με κριθάρι, βρώμη και β-γλυκάνη

Καλή σας απόλαυση!

Από το Χάρη Γεωργακάκη
Κλινικό Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, MSc
Αντιπρόεδρο Ελληνικού Ιδρύματος Καρδιαγγειακής Υγείας και Διατροφής