Η ταραμοσαλάτα αποτελεί χαρακτηριστικό πιάτο του σαρακοστιανού τραπεζιού της Καθαράς Δευτέρας, καθώς και έδεσμα που πολλοί συνηθίζουν να καταναλώνουν κατά τη διάρκεια της νηστείας.
Βασικό συστατικό της είναι ο ταραμάς, που αποτελείται από αυγά ψαριών. Στην αγορά διατίθενται δύο είδη ταραμά, ο λευκός και ο ροζ, με τον πρώτο να θεωρείται ποιοτικά ανώτερος, αφού δεν περιέχει πρόσθετες χρωστικές ουσίες.

Αναφορικά με τη θρεπτική του αξία, ο ταραμάς προσφέρει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και πολύτιμα μικροθρεπτικά συστατικά. Ειδικότερα, είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης Β12, η οποία συμμετέχει στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου και τη σύνθεση των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Παράλληλα, ο ταραμάς διαθέτει υψηλή περιεκτικότητα σε φώσφορο, σελήνιο και βιταμίνη D, καθώς και σημαντικά ποσά βιταμινών Α και Ε, ψευδαργύρου και απαραίτητων ω-3 λιπαρών οξέων.

Από την άλλη, δε θα πρέπει να ξεχνάμε πως η ταραμοσαλάτα διαθέτει και υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο, αφού για την παρασκευή της χρησιμοποιείται αυξημένη ποσότητα ελαιολάδου. Συνεπώς, αν και αποτελεί μια θρεπτική επιλογή που μπορεί να ενισχύσει τη διατροφική αξία του γεύματος, θα ήταν καλό να καταναλώνεται σε περιορισμένη ποσότητα, ειδικά από άτομα που προσπαθούν να ρυθμίσουν το σωματικό τους βάρος.