Για όσους έχουν επισκεφτεί ένα διαιτολόγο ο όρος λιπομέτρηση είναι γνωστός. Άλλοι τον έχουν απλά ακούσει και άλλοι δεν ξέρουν καν τι είναι.
Η λιπομέτρηση αποτελεί μια σημαντική διαδικασία για να αξιολογήσουμε το ποσοστό λίπους στο σώμα μας, είτε απλά ενημερωτικά είτε για να δούμε πόσο παραπάνω είναι και πόσο βάρος πρέπει να χάσουμε. Παράλληλα, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο κάνοντας δίαιτα, για να δούμε αν τα κιλά που χάνουμε είναι πραγματικό λίπος.

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι πολλές, ωστόσο οι πιο γνωστές και ευρέως χρησιμοποιούμενες είναι αυτή της μέτρησης των δερματικών πτυχώνμε ένα όργανο που λέγεται δερματοπτυχόμετρο και η βιοηλεκτρική αντίσταση. Στην πρώτη περίπτωση, ο ειδικός με τη βοήθεια του δερματοπτυχόμετρου, ενός οργάνου που μοιάζει με λαβίδα, μετράει το λίπος σε διάφορα σημεία του σώματος (μπράτσα, ωμοπλάτη, μηρούς, κοιλιά κ.λπ.), ανασηκώνοντας και πιέζοντας το δέρμα.

Στη συνέχεια, χρησιμοποιεί ειδικές εξισώσεις για να υπολογίσει το συνολικό ποσοστό λίπους. Η βιοηλεκτρική αντίσταση είναι πιο απλή. Ο ειδικός θα τοποθετήσει ηλεκτρόδια με ρεύμα πολύ χαμηλής τάσης στο ένα χέρι και το ένα πόδι μας ή αυτά βρίσκονται ενσωματωμένα επάνω στο λιπομετρητή και απλά πατάμε επάνω τους ή τα κρατάμε.
Σε αυτή την περίπτωση οι υπολογισμοί γίνονται από το ίδιο το μηχάνημα αυτόματα γι’ αυτό και το αποτέλεσμα βγαίνει αμέσως.
Όσον αφορά τώρα το αποτέλεσμα. Τα φυσιολογικά επίπεδα λίπους ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, το επίπεδο σωματικής δραστηριότητας.

Μια μέση τιμή δίνεται αναλυτικά στον πίνακα που ακολουθεί :

Φύλο            Ηλικία             Χαμηλό         Φυσιολογικό         Υψηλό       Πολύ Υψηλό

Γυναίκα:   20 – 39           <21%            21 – 32.9%          33 – 38.9%      >39%
                      40 – 59           <23%             23 – 33.9%         34 – 39.9%      >40%
                      60 – 79           <24%             24 – 35.9%         36 – 41.9%      >42%
Άνδρας:     20 -39             <8%               8- 19.9%            20 – 24,9%       >25%
                       40 – 59           <11%             11 – 21.9%        22- 27.9%         >28%
                       60 – 79           <13%             13 – 24.9%        25 – 29.9%        >30%

Αυτό που επίσης πρέπει να σημειωθεί είναι ότι προκειμένου η λιπομέτρηση να είναι ακριβής, να παρέχει δηλαδή έγκυρα αποτελέσματα πρέπει πριν υποβληθούμε σε αυτή:

• Να έχουμε φάει τουλάχιστον δύο ώρες πριν.

• Να μην έχουμε πιει καφέ και άλλα υγρά για τουλάχιστον μία ώρα

• Να μην έχουμε γυμναστεί την ίδια ημέρα

• Για τις γυναίκες να μην είναι πάνω στις ημέρες τις περιόδου.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr