Ο στιγμιαίος καφές αποτελεί για πολλούς μια καθημερινή συνήθεια. Γνωρίζουμε πολλά για τη γεύση του, καθώς είτε ζεστός είτε frappé συνοδεύει πολλές από τις μικρές ή μεγάλες μας απολαύσεις.

Υπάρχουν όμως κάποια σημεία που μπορεί να μην γνωρίζετε ή που τυγχάνουν αρκετής παραφιλολογίας. Για το λόγο αυτό παρακάτω έχουμε συγκεντρώσει κάποιες από τις πιο συχνές διατροφικές απορίες – μύθους σε σχέση με το στιγμιαίο καφέ, τις οποίες και θα αναλύσουμε :

Η φυσικότητα του στιγμιαίου καφέ
Ο στιγμιαίος καφές αποτελεί ένα από τα πιο παρεξηγημένα ροφήματα. Παράγεται από εκλεκτές ποικιλίες καφέ και αποτελεί ένα 100% φυσικό προϊόν υψηλής ποιότητας, χάρις την αυστηρά ελεγχόμενη διαδικασία παρασκευής του. Μετά το καβούρδισμα, ο αλεσμένος καφές φιλτράρεται διεξοδικά και σε διαδοχικά βήματα, μέχρις ότου απομείνει η «καρδιά» του καφέ. Η διαδικασία αυτή θυμίζει μια γνώριμη σε όλους διαδικασία αυτή της παρασκευής καφέ φίλτρου: το διάλειμμα της σκόνης του καφέ με το νερό διηθείται με τη βοήθεια χάρτινων φίλτρων στην ειδική μηχανή επεξεργασίας. Με τη διαφορά πως η διήθηση και το φιλτράρισμα του στιγμιαίου καφέ έχουν γίνει πριν από εμάς για εμάς. Έπειτα το εκχύλισμα του καφέ αφυδατώνεται, καταλήγοντας έτσι στην γνωστή και αγαπημένη μορφή του στιγμιαίου καφέ.

Ο αφρός του στιγμιαίου καφέ
Τι είναι τελικά αυτός ο περίφημος αφρός ενός frappé; Για την παρασκευή του frappé απαιτείται το «χτύπημά» του σε σέικερ ή η χρήση ειδικού μηχανήματος ανάμειξης. Ο αφρός του φραπέ λοιπόν δεν είναι τίποτε άλλο από φυσαλίδες αέρα εγκλωβισμένες ανάμεσα σε νερό και καφέ (εξού και το καφέ χρώμα) και αποτελεί ένα απολύτως φυσικό προϊόν-αποτέλεσμα.

Η σχέση του στιγμιαίου καφέ με το στομάχι
Είναι ο στιγμιαίος καφές βαρύς για το στομάχι; Σε πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε από το τμήμα Διατροφής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, διερευνήθηκε η επίδραση που έχουν διάφοροι τύποι καφέ – εκ των οποίων και ο κρύος στιγμιαίος καφές – στο γαστρεντερικό σύστημα, την πίεση και το στρες. Η μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση καφέ δε συσχετίστηκε με γαστρεντερικά συμπτώματα ή αυτοαναφερόμενο στρες, καταρρίπτοντας έτσι το μύθο ότι ο καφές και ιδιαίτερα ο κρύος στιγμιαίος προκαλεί προβλήματα στο στομάχι, σε ανθρώπους φυσικά που δεν πάσχουν από γαστρεντερικά νοσήματα. Στο σημείο ωστόσο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι για όλα τα είδη καφέ ο τρόπος παρασκευής παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς η υπερβολική προσθήκη καφέ ή/και νερού μπορεί να κάνει έναν καφέ πιο βαρύ από κάποιον άλλο.

Στιγμιαίος καφές και δίαιτα
Είναι ο στιγμιαίος καφές μια επιλογή καφέ για κάποιον που θέλει να χάσει βάρος; Σαφέστατα και είναι. Ο στιγμιαίος καφές, είτε ζεστός είτε frappé δεν απαιτεί πολύ γάλα ή αφρόγαλα ή κάποια κρέμα από γάλα για να καταναλωθεί. Το γεγονός αυτό του δίνει ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα είδη καφέ όπως ο φρέντο καπουτσίνο ή ροφήματα καφέ με φυτικές κρέμες ή άλλα πρόσθετα λιπαρά. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η βασική θερμιδική επιβάρυνση σε έναν καφέ είναι το γάλα στις διάφορες μορφές του, τότε εύκολα διαφαίνεται ότι ο frappé θα μπορούσε να αποτελέσει μια πολύ καλή επιλογή για ανθρώπους που προσέχουν το βάρος τους. Από εκεί και πέρα, όπως ισχύει για όλα τα είδη καφέ, η ζάχαρη που θα βάλουμε προσδίδει επιπλέον θερμίδες, που αντιστοιχούν σε είκοσι ανά κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη. Κατά συνέπεια όσο το λιγότερο τόσο το καλύτερο, ενώ και η χρήση κάποιου γλυκαντικού όπως η στέβια αντί για ζάχαρη θα μπορούσε να μας γλιτώσει από τις επιπλέον θερμίδες της ζάχαρης.

Από το Χάρη Γεωργακάκη
Κλινικό Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, MSc