Οι διαφημίσεις τροφίμων σχετίζονται με την εφηβική παχυσαρκία

Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις τροφίμων διεγείρουν τον εγκέφαλο των υπέρβαρων εφήβων.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονική περιοδικό Cerebral Cortex, η οποία πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Έρευνας της φυσιολογίας του εγκεφάλου του Πανεπιστημίου Dartmouth. Οι ερευνητές χρησιμοποιώντας μαγνητική τομογραφία εξέτασαν τον εγκέφαλο υπέρβαρων και φυσιολογικού βάρους παιδιών, ηλικίας 12-16 ετών, όταν αυτά έβλεπαν διαφημίσεις γρήγορου φαγητού και διαφημίσεις χωρίς φαγητό.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι σε όλους τους έφηβους οι περιοχές του εγκεφάλου της προσοχής, της εστίασης και της ανταμοιβής ήταν περισσότερο ενεργές όταν παρακολουθούσαν διαφημίσεις τροφίμων παρά όταν δεν παρακολουθούσαν τέτοιο είδους διαφημίσεις. Επιπλέον οι έφηβοι με υψηλότερο ποσοστό λίπους έδειξαν μεγαλύτερη δραστηριότητα που σχετίζονταν με την ανταμοιβή από ότι οι έφηβοι με υγιές βάρος.

Σύμφωνα πάντα με τους ερευνητές, φαίνεται ότι τέτοιες συνήθειες καθιστούν δύσκολη την απώλεια βάρους στην ζωή των παιδιών τα επόμενα χρόνια της ζωής τους. Η επικράτηση των διαφημίσεων που σχετίζονται με το φαγητό και η εφηβική παχυσαρκία έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία 30 χρόνια και οι έρευνες φαίνεται να συνδέουν την παχυσαρκία με τον αριθμό τηλεοπτικών εκπομπών που προβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας.

Τα ευρήματα της έρευνας υποδηλώνουν ότι τα υπέρβαρα παιδιά «προσομοιώνουν εγκεφαλικά» το φαγητό όταν παρακολουθούν διαφημίσεις τροφίμων. Αναφορά γίνεται στο κύκλωμα ανταμοιβής του εγκεφάλου το οποίο περιλαμβάνει την απελευθέρωση ντοπαμίνης και άλλων νευροδιαβιβαστών χημικών ουσιών που δίνουν ευχαρίστηση γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε συμπεριφορές εθισμού.

Από την Κατερίνα Κουρουπάκη, επιστημονική συνεργάτη neadiatrofis.gr