Μια ιδιαίτερη κατηγορία βιταμινών αποτελούν οι λιποδιαλυτές βιταμίνες. Επιτελούν σημαντικότατους ρόλους στον οργανισμό μας και ελλείψεις τους σχετίζονται με σημαντικά προβλήματα υγείας.
Έχουν το χαρακτηριστικό ότι για να απορροφηθούν από τα τρόφιμα χρειάζονται την παρουσία λιπαρών.
Αυτός είναι και ένας λόγος που δεν συστήνονται για παράδειγμα τα εντελώς άπαχα (0 %)γαλακτοκομικά, γιατί δεν έχουν καθόλου λίπος και δεν απορροφώνται καλά οι λιποδιαλυτές τους βιταμίνες.
Ας τις γνωρίζουμε όμως καλύτερα :

Βιταμίνη Α
Απαιτείται για τη φυσιολογική όραση, την σωστή γονιδιακή έκφραση, συμβάλλει στην αναπαραγωγική, την εμβρυική διαμόρφωση και την καλή ανοσοποιητική λειτουργία. Παρουσιάζει έντονη αντιοξειδωτική δράση. Καλές πηγές της είναι το βούτυρο, το αυγό, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το συκώτι και τα ιχθυέλαια

Βιταμίνη D
Συμμετέχει ενεργά στην απορρόφηση και διατήρηση ομοιοστασίας του ασβεστίου και του φωσφόρου στον ανθρώπινο οργανισμό. Καλές πηγές αποτελούν τα αυγά, το βούτυρο, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, λιπαρά ψάρια, κρέας και εμπλουτισμένα προϊόντα όπως δημητριακά πρωινού και χυμοί

Βιταμίνη Ε
Παρουσιάζει έντονη αντιοξειδωτική δράση. Συμβάλει στην καλή υγεία της επιδερμίδας. Πηγές της αποτελούν τα φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο και τα σπορέλαια, φυτικές μαργαρίνες, ξηροί καρποί όπως τα καρύδια και οι ηλιόσποροι, λαχανικά όπως τα σπαράγγια και το αβοκάντο.

Βιταμίνη Κ
Συνένζυμο στην σύνθεση πρωτεϊνών . Συμμετέχει στην πήξη του αίματος και στον οστικό μεταβολισμό. Θα τη βρούμε κυρίως σε πράσινα φρούτα και λαχανικά όπως ο αρακάς, το σπανάκι, το μπρόκολο, το μαρούλι, η σόγια, το λάχανο.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr