Η 19η Νοεμβρίου έχει οριστεί ως  Ημέρα Ολικής άλεσης, με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού πάνω στη σημασία των προϊόντων ολικής αλέσεως για την υγεία μας και την αναγκαιότητα ένταξής τους στην καθημερινή μας διατροφή.

Για το λόγο αυτό θα μιλήσουμε παρακάτω για έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ολικής άλεσης που είναι τα δημητριακά πρωινού.

Τα δημητριακά πρωινού ολικής αλέσεως αποτελούν για ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού μια καθημερινή συνήθεια. Ως συστατικά ενός υγιεινού πρωινού, ως σνακ, ως ελαφρύ βραδινό προμηθεύουν τον οργανισμό μας με απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία του συστατικά. Τι σημαίνει όμως  «ολικής αλέσεως» δημητριακά;

Βλέποντας από έξω προς τα μέσα ένα σπόρο δημητριακών, θα δούμε πως αυτός αποτελείται από τρία μέρη:

1) Τον φλοιό, ο οποίος είναι πλούσιος σε φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιχνοστοιχεία και φυτοθρεπτικά συστατικά.

2) Το ενδόσπερμα, πηγή υδατανθράκων, βιταμινών του συμπλέγματος Β και πρωτεϊνών.

3) Το φύτρο που εμπεριέχει απαραίτητα λιπαρά οξέα, ιχνοστοιχεία, βιταμίνη Ε και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Ένωση για την επιστήμη των δημητριακών και την τεχνολογία (International Association for cereal science and technology) ως Ολικής Αλέσεως ορίζονται «τα άθικτα ή/και επεξεργασμένα δημητριακά, όπου το Ενδόσπερμα, ο Φλοιός και το Φύτρο είναι παρόντα στην ίδια αναλογία όπως και στις λιγότερο επεξεργασμένες μορφές των εδώδιμων σπόρων, των ίδιων ειδών». Με βάση της συστάσεις της διατροφής η ποσότητα φυτικών ινών που συστήνεται για το γενικό πληθυσμό ορίζεται περί τα 25 γρ/ημέρα για υγιείς γυναίκες και 38 γρ./ημέρα για υγιείς άντρες, εκ των οποίων τουλάχιστον η μισή ποσότητα φυτικών ινών θα πρέπει να προέρχεται από ολικής αλέσεως προϊόντα. Τα δημητριακά ολικής αλέσεως αποτελούν μια σημαντικότατη πηγή φυτικών ινών, διαλυτές και αδιάλυτες. Οι αδιάλυτες φυτικές  ίνες συμβάλλουν στην αύξηση της κινητικότητας του εντέρου. Οι διαλυτές φυτικές ίνες στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, στον έλεγχο των αυξομειώσεων του σακχάρου, στη βελτίωση της υφής των κοπράνων και τη διευκόλυνση των κενώσεων.

Παράλληλα, τα δημητριακά ολικής αλέσεως μας δίνουν ενέργεια. Οι υδατάνθρακες που περιέχουν είναι απαραίτητοι για να ξεκινήσουμε την ημέρα μας, καθώς αποτελούν την κυριότερη και πιο άμεση πηγή ενέργειας για το σώμα μας. Μετά από μια πολύωρη νηστεία, λόγω του βραδινού ύπνου, τους χρειαζόμαστε οπωσδήποτε. Ακόμη, ιδιαιτέρως όσα περιέχουν και βρώμη, εμπεριέχουν κάποια ποσά φυτικής πρωτεΐνης. Η παρουσία της πρωτεΐνης βοηθάει εκτός των άλλων να μην έχουμε απότομες αυξομειώσεις στο σάκχαρό μας μετά το γεύμα και να χορταίνουμε καλύτερα. Επίσης, μας δίνουν αρκετές βιταμίνες, όπως αυτές του συμπλέγματος Β. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι το μεταβολικό κλειδί για να έχουμε ενέργεια στο σώμα. Βοηθούν τη μετατροπή των διαφόρων θρεπτικών συστατικών σε απλούστερες μορφές και την παραγωγή ενέργειας από το μεταβολικό εργαστήριο του οργανισμού μας.

Ποια δημητριακά ολικής να επιλέξουμε; Είναι σημαντικό τα δημητριακά που θα επιλέξουμε να είναι χαμηλά σε λιπαρά. Αυτό θα το διαπιστώσουμε διαβάζοντας την ετικέτα διατροφικής επισήμανσης, όπου καλό θα είναι τα δημητριακά να έχουν κάτω από 10 γραμμάρια λιπαρών στα 100 γρ. προϊόντος.  Ακόμη, ο συνδυασμός δύο ειδών δημητριακών όπως για παράδειγμα το σιτάρι και η βρώμη ολικής αλέσεως, θα μας δώσει σημαντικά ποσά και διαλυτών αλλά και αδιάλυτων φυτικών ινών, καθώς επίσης και ικανοποιητικά ποσά πρωτεΐνης.

 

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr