Με μια απλή μέθοδο που λέγεται λιπομέτρηση μπορούμε να μάθουμε ακριβώς τι ποσοστό λίπους έχουμε στο σώμα μας.
Ανάλογα με την τεχνική, υπάρχουν μηχανήματα που μετράνε το λίπος μας συνολικά ή και τμηματικά όπως αυτό κατανέμεται στο σώμα μας. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περισσότερο είναι το δερματοπτυχόμετρο και η βιοηλεκτρική αντίσταση.

* Μέθοδος μέτρησης των δερματικών πτυχών
Ο ειδικός με τη βοήθεια του δερματοπτυχόμετρου, ενός οργάνου που μοιάζει με λαβίδα, μετράει το λίπος σε διάφορα σημεία του σώματος (μπράτσα, ωμοπλάτη, μηρούς, κοιλιά κ.λπ.), ανασηκώνοντας και πιέζοντας το δέρμα. Η μέτρηση σε κάθε σημείο πρέπει να γίνει δύο φορές για να βγει ο μέσος όρος. Στη συνέχεια, χρησιμοποιεί ειδικές εξισώσεις για να υπολογίσει το συνολικό ποσοστό λίπους. Είναι αρκετά ακριβής μέθοδος αν γίνει σωστά, αλλά και ελαφρώς επίπονη, επειδή το δερματοπτυχόμετρο τραβάει και πιέζει το δέρμα. Όσοι αντιμετωπίζουμε μεγάλο πρόβλημα βάρους, πρέπει να ξέρουμε ότι το εύρος της «δαγκάνας» του δερματοπτυχόμετρου ίσως να μην είναι αρκετό για να γίνει η μέτρηση κι έτσι να πρέπει να καταφύγουμε σε άλλη μέθοδο. Με άλλα λόγια, η μέθοδος αυτή δεν ενδείκνυται για παχύσαρκα άτομα. Η όλη διαδικασία διαρκεί περίπου 45 λεπτά, αλλά τα αποτελέσματά της δεν είναι άμεσα, χρειάζεται λίγος χρόνος (μερικές ώρες έως μία μέρα) ώστε ο ειδικός να κάνει τους υπολογισμούς.

* Βιοηλεκτρική αντίσταστη
Η μέθοδος αυτή είναι εντελώς ανώδυνη και πολύ γρήγορη, διαρκεί μόνο ένα τέταρτο. Εμείς το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να ξαπλώσουμε ή να πατήσουμε πάνω σε ένα λιπομετρητή δαπέδου και να χαλαρώσουμε πλήρως. Ο ειδικός θα τοποθετήσει ηλεκτρόδια με ρεύμα πολύς χαμηλής τάσης στο ένα χέρι και το ένα πόδι μας ή αυτά βρίσκονται ενσωματωμένα επάνω στο λιπομετρητή και απλά πατάμε επάνω τους ή τα κρατάμε. Σε αυτή την περίπτωση οι υπολογισμοί γίνονται από το ίδιο το μηχάνημα αυτόματα γι’ αυτό και το αποτέλεσμα βγαίνει αμέσως.

Τι προϋποθέσεις χρειάζονται;

Προκειμένου η λιπομέτρηση να είναι ακριβής, να παρέχει δηλαδή έγκυρα αποτελέσματα πρέπει πριν υποβληθούμε σε αυτή:
• Να έχουμε φάει τουλάχιστον δυόμισι ώρες πριν.
• Να μην έχουμε πιει καφέ.
• Να μην έχουμε γυμναστεί περισσότερες από δυόμισι ώρες πριν τη λιπομέτρηση.
• Να μην έχουμε περίοδο τη συγκεκριμένη μέρα.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr