Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινάει και τα στοιχεία που έρχονται από την επιστημονική κοινότητα για τη διατροφή των παιδιών δεν είναι ενθαρρυντικά. Σύμφωνα με νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό British Journal of Nutrition, φαίνεται ότι τα παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό συστηματικά, πιθανόν να μη λαμβάνουν τις συνιστώμενες ποσότητες όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών. Για τους σκοπούς της μελέτης, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από 802 παιδιά ηλικίας 4-10 ετών και 884 παιδιά ηλικίας 11-18 ετών.

Η διαιτητική πρόσληψη των παιδιών αξιολογήθηκε μέσα από συμπλήρωση ημερολογίων καταγραφής τροφίμων. Συνολικά, παρατηρήθηκε πως τα παιδιά ηλικίας 4-10 ετών, που κατανάλωναν καθημερινά πρωινό είχαν υψηλότερα επίπεδα πρόσληψης φυτικών ινών, ασβεστίου, σιδήρου, ιωδίου και φυλλικού οξέος μέσα στη μέρα, συγκριτικά με εκείνα που συνήθιζαν να παραλείπουν το πρωινό, ενώ στα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας (11-18 ετών), η συστηματική κατανάλωση πρωινού φάνηκε να συνδέεται μόνο με υψηλότερα επίπεδα πρόσληψης ασβεστίου. Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν πως το πρωινό μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της πρόσληψης πολύτιμων θρεπτικών συστατικών στα παιδιά.

Πώς μπορούμε λοιπόν να έχουμε ένα πλήρες και υγιεινό πρωινό για ένα παιδί; Μια εύκολη, πρακτική και γευστική επιλογή είναι ένα μπολ γάλα με δημητριακά ολικής αλέσεως και μια μικρή μπανάνα ή λίγες σταφίδες. Το γάλα θα μας δώσει ικανοποιητικά ποσά ασβεστίου και πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας που χρειάζεται ένα παιδί, ενώ φρούτα όπως η μπανάνα ή οι σταφίδες πολλές βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Όσον αφορά τα δημητριακά ολικής αλέσεως προμηθεύουν τον οργανισμό του παιδιού με ενέργεια, μέσω των σύνθετων υδατανθράκων και των φυτικών ινών αργής πέψης και απορρόφησης που περιέχουν. Παράλληλα παίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού των παιδιών, καθώς επίσης και στην καλή νευρομυική τους λειτουργία μέσω των βιταμινών συμπλέγματος Β που περιέχουν.

Σε αυτές, περιλαμβάνονται η θειαμίνη (βιταμίνη Β1), η ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β2), η νιασίνη (βιταμίνη Β3), το παντοθενικό οξύ (βιταμίνη Β5), η πυριδοξίνη (βιταμίνη Β6), η βιοτίνη, το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη Β12. Καθεμιά από τις παραπάνω βιταμίνες παίζει σημαντικό ρόλο σε βασικές μεταβολικές διεργασίες, όπως ο μεταβολισμός των μακροθρεπτικών συστατικών και η παραγωγή ενέργειας.

Ποτέ λοιπόν στο σχολείο χωρίς πρωινό. Και όπως λέει και μια σοφή λαϊκή ρύση : «Το πρωί να τρως σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνο» .

Από το Χάρη Γεωργακάκη
Επιστημονικό Διευθυντή neadiatrofis.gr