Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται κυρίως στο σιτάρι, στη σίκαλη, στο κριθάρι. Σήμερα είναι πολύ «διάσημη» λόγω της δυσανεξίας στη γλουτένη. Εξ’ ου και τα διάφορα τεστ δυσανεξίας στα τρόφιμα, τα οποία σύμφωνα με κάποιους βρίσκουν ποιες τροφές μας «φουσκώνουν» και άρα μας παχαίνουν. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν έχει καμία επιστημονική υπόσταση, καθώς αποτελεί μια νόσο με πολύ πιο έντονα συμπτώματα από ένα απλό φούσκωμα ή μια δυσκολία στο να χάσουμε βάρος.

Η δυσανεξία στη γλουτένη, γνωστή και ως κοιλιοκάκη είναι μια παθολογική κατάσταση του λεπτού εντέρου. Προκαλείται στον ανθρώπινο οργανισμό από την ανοσολογική απάντηση μετά από την κατανάλωση τροφών που περιέχουν γλουτένη. Η γλουτένη στην ουσία αναγνωρίζεται ως «εισβολέας» που δεν μπορεί να μεταβολιστεί, οδηγώντας στην καταστροφή του βλεννογόνου του εντέρου και κατά συνέπεια δυσχεραίνοντας την ολοκλήρωση της σωστής πέψης και της απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό.
Αποτέλεσμα αυτής της επίθεσης, είναι βλάβες στα τοιχώματα του λεπτού μας εντέρου, με γαστρεντερικά προβλήματα.

Έχει παρατηρηθεί ότι τα συμπτώματα και οι εκδηλώσεις της κοιλιοκάκης διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση και ανάλογα με την ηλικία. Βασικότερος τρόπος αντιμετώπισής της αποτελεί η αποφυγή οποιουδήποτε τρόφιμου περιέχει γλουτένη, ακόμη και σε ελάχιστες ποσότητες, με κυριότερα το σιτάρι, το κριθάρι, τη σίκαλη και προϊόντα τους (αλεύρι, ψωμί, φρυγανιές, δημητριακά, ζυμαρικά, ζύμες, μπισκότα, κρουασάν, κέικ). Στον αντίποδα υδατανθρακούχες τροφές που επιτρέπονται είναι κυρίως το ρύζι, η πατάτα, το καλαμπόκι και φυσικά τα προϊόντα χωρίς γλουτένη.

Τα προϊόντα ελεύθερα γλουτένης είναι μια ειδική κατηγορία τροφίμων από τα οποία έχει αφαιρεθεί η γλουτένη και μπορούν να καταναλωθούν από άτομα με κοιλιοκάκη χωρίς προβλήματα. Παλιότερα ήταν δυσεύρετα, λόγω του ότι κυκλοφορούσαν κυρίως στο εξωτερικό, και ήταν υψηλού κόστους. Σήμερα όμως είναι πολύ προσιτά και τα βρίσκει κανείς εύκολα στα ράφι των σούπερ μάρκετ.
Έτσι, δίνεται πλέον η δυνατότητα σε όσους έχουν αποκλείσει τη γλουτένη από τη διατροφή τους να μην στερούνται γεύσης, ποικιλίας και ποιότητας, βάζοντας στην καθημερινή τους διατροφή προϊόντα χωρίς γλουτένη. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι στην αγορά βρίσκουμε πλέον προϊόντα όπως ψωμί σε φέτες είτε για σάντουιτς, τοστ είτε για να συνοδέψετε το φαγητό σας, καθώς επίσης και φρυγανιές, κρακινέτες, αλλά και απολαυστικά και γευστικά σνακ όπως μπισκότα με πορτοκάλι και μπισκότα με κακάο χωρίς γλουτένη.

Κάτι που κλείνοντας θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι όταν ψωνίζουμε προσέχουμε ιδιαίτερα τα συστατικά στην ετικέτα. Προτιμάμε τα συσκευασμένα από τα χύμα προϊόντα και αυτά που ρητά αναγράφουν «χωρίς γλουτένη».

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr