Η διατροφή συνδέεται στενά με την όραση, καθώς η επαρκής πρόσληψη ορισμένων θρεπτικών συστατικών είναι βασικός παράγοντας για την προστασία της υγείας των ματιών. Ας δούμε, λοιπόν, ποια είναι τα σημαντικότερα από αυτά και ποιες οι πλουσιότερες πηγές τους:

Βιταμίνη Α: Απαραίτητη για τη λειτουργία του αμφιβληστροειδούς καθώς και για το σχηματισμό της ροδοψίνης, που εμπλέκεται στη νυχτερινή όραση. Βρίσκεται στο κρέας, και ιδιαίτερα το συκώτι, τα πουλερικά, τα λιπαρά ψάρια, το αυγό και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

β-καροτένιο: Πρόδρομο μόριο της βιταμίνης Α, το οποίο περιέχεται σε λαχανικά με έντονο κόκκινο, πορτοκαλί και πράσινο χρώμα όπως το καρότο, η κολοκύθα, η γλυκοπατάτα, το μπρόκολο και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, καθώς και ορισμένα φρούτα όπως το βερίκοκο, το ροδάκινο, το μάνγκο και η παπάγια.

Λουτεΐνη – ζεαξανθίνη: Καροτενοειδή που προστατεύουν τον αμφιβληστροειδή από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου. Πλούσιες πηγές τους είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα φρούτα και λαχανικά με έντονο κίτρινο και πορτοκαλί χρώμα και ο κρόκος του αβγού.

Βιταμίνη Ε: Δρα ως ισχυρό αντιοξειδωτικό, εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες και προστατεύοντας τα κύτταρα των ιστών από τη επιβλαβή δράση τους. Περιέχεται σε φυτικά έλαια, όπως το ελαιόλαδο, το ηλιέλαιο και το αραβοσιτέλαιο, ξηρούς καρπούς και ειδικότερα στα αμύγδαλα, τους ηλιόσπορους και τα φουντούκια, στο αυγό, το φύτρο του σιταριού, το αβοκάντο και σε ορισμένα λαχανικά, όπως το σπανάκι, τα σπαράγγια, η κολοκύθα και οι κόκκινες πιπεριές.

Βιταμίνη C: Έχει αντιοξειδωτική δράση κι έχει συσχετισθεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη και επιβράδυνση της εκφύλισης ωχράς κηλίδας, που σχετίζεται με την ηλικία. Στις πλουσιότερες διαιτητικές πηγές βιταμίνης C περιλαμβάνονται το πορτοκάλι και τα εσπεριδοειδή, το ακτινίδιο, οι φράουλες, ο ανανάς, το μάνγκο, το πεπόνι, οι πιπεριές, το λάχανο, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κουνουπίδι και η ντομάτα.

 

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr