Η φυτοφαγία αποτελεί μια στροφή στις διατροφικές συνήθειες που επιλέγουν ολοένα και περισσότερα άτομα στην εποχή μας. Υπάρχουν διάφορες μορφές φυτοφαγίας με πιο συνηθισμένες τους αυστηρούς φυτοφάγους
(vegans) και τους φυτοφάγους που καταναλώνουν γαλακτοκομικά (γαλακτοφάγοι) ή γαλακτοκομικά και αυγά (γαλακτοωοφάγοι). Δεν προϋποθέτει διατροφικές ελλείψεις, ωστόσο χρειάζεται πολύ προσεκτική διατροφή προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες του οργανισμού σε ορισμένα θρεπτικά συστατικά. Οι αυστηροί φυτοφάγοι αποτελούν ομάδα υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση έλλειψης των εξής θρεπτικών συστατικών: ασβέστιο, βιταμίνη D, σίδηρος, βιταμίνη Β12.

Μερικές πηγές αυτών των θρεπτικών συστατικών που μπορούν να καταναλώσουν οι αυστηροί φυτοφάγοι είναι οι εξής:
• Ασβέστιο: σουσάμι, ταχίνι, αποξηραμένα φρούτα, όσπρια, εμπλουτισμένα προϊόντα σόγιας/τόφου, εμπλουτισμένα δημητριακά
• Βιταμίνη D: επαρκής έκθεση στον ήλιο, εμπλουτισμένες μαργαρίνες ή δημητριακά
• Σίδηρος: όσπρια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ξηροί καρποί, αποξηραμένα φρούτα, εμπλουτισμένα δημητριακά. Τα τρόφιμα αυτά καλό είναι να καταναλώνονται στο πλαίσιο γεύματος ή σνακ σε συνδυασμό με κάποια πηγή βιταμίνης C για καλύτερη απορρόφηση. Ωστόσο, η απορρόφηση είναι σίγουρα μικρότερη σε σχέση με ζωικές πηγές σιδήρου.
• Βιταμίνη Β12: προϊόντα σόγιας εμπλουτισμένα σε βιταμίνη Β12, εμπλουτισμένα δημητριακά.
Ορισμένες φορές, ειδικά αν το άτομο έχει έντονους ρυθμούς ζωής, η κάλυψη των αναγκών στα παραπάνω θρεπτικά στοιχεία είναι πολύ δύσκολη δεδομένου ότι η γκάμα των τροφίμων που τα περιέχουν είναι περιορισμένη. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να γίνει σύσταση λήψης κάποιων συμπληρωμάτων διατροφής, προκειμένου να αποφευχθούν οι διατροφικές ελλείψεις, ωστόσο αυτό θα πρέπει να γίνεται από ειδικό επαγγελματία υγείας και αφού γίνει ενδελεχής αξιολόγηση των συνηθειών αλλά και των αναγκών του ατόμου.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr
Πηγή