Η βιταμίνη C είναι από τις πιο πολυσυζητημένες και γνωστές βιταμίνες, για τις ευεργετικές ιδιότητες που παρέχει στον ανθρώπινο οργανισμό.
Είναι από τις ελάχιστες βιταμίνες που έχουν επηρεάσει την ιστορία. Η έλλειψή της έχει σκοτώσει περισσότερους ανθρώπους από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα.

Πώς;
Με τη μορφή της ασθένειας σκορβούτο, η οποία είναι το αποτέλεσμα έλλειψης βιταμίνης C. Παρουσιαζόταν πιο συχνά σε ναύτες, που δεν είχαν πρόσβαση σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Η βιταμίνη C σχετίζεται με ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Μελέτες δείχνουν ότι η επαρκής καθημερινή της πρόσληψη βοηθάει να αρρωσταίνουμε λιγότερο από ιώσεις και κρυολογήματα.
Η βιταμίνη C αυξάνει την παραγωγή των λεμφοκυττάρων, δηλαδή στρατιές από λευκά αιμοσφαίρια που αντιμετωπίζουν τους ξένους εισβολείς στο σώμα μας, όπως είναι τα λοιμωξιογόνα βακτήρια και οι ιοί. Είναι απαραίτητη για τη παραγωγή κολλαγόνου, το οποίο είναι η κύρια δομική πρωτεΐνη που βρίσκεται στο συνδετικό ιστό με αποτέλεσμα πιο σφιχτό και λαμπερό δέρμα.
Χρησιμεύει ως αντιισταμινικό, για να περιορίσει τις αλλεργίες, να μειώσει τις δυσάρεστες συνέπειες του κοινού κρυολογήματος, συμπεριλαμβανομένης της φλεγμονής, της βουλωμένης μύτης και τους πόνους. Είναι ένα ισχυρό και αποτελεσματικό αντιοξειδωτικό, που προστατεύει το σώμα μας από τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν γήρανση.

Η βιταμίνη C έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την αρτηριακή πίεση και ως εκ τούτου μειώνει την πιθανότητα της υπέρτασης, καθώς και τα σοβαρά προβλήματα υγείας που ακολουθούν, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα.
Παράλληλα, εξασφαλίζει τη σωστή διαστολή των αιμοφόρων αγγείων με αποτέλεσμα την καλύτερη κυκλοφορία του αίματος δηλαδή μειώνει τον κίνδυνο για ασθένειες όπως αθηροσκλήρωση, συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια, και στηθάγχη (ανεπαρκή παροχή αίματος προς την καρδιά που προκαλεί πόνους στο στήθος).
Μειώνει δραματικά τα επίπεδα μολύβδου στο αίμα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά που ζουν σε αστικές περιοχές, καθώς μελέτες έχουν δείξει ότι η τοξικότητα από τον μόλυβδο μπορεί να οδηγήσει σε αναπτυξιακά και συμπεριφοριστικά προβλήματα, όπως μαθησιακές δυσκολίες και μείωση του IQ. Συμμετέχει στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης και βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου από τις τροφές.

Η καθημερινή ποσότητα βιταμίνης C που πρέπει να προσλαμβάνουμε μέσα από τη διατροφή μας είναι 90 mg για τους άνδρες και 75 mg για τις γυναίκες.
Υπάρχουν και κάποια άτομα που έχουν ακόμη μεγαλύτερες ανάγκες όπως για παράδειγμα οι καπνιστές, που χρειάζονται 35 mg περισσότερα.

Για να γίνουμε πιο κατανοητοί, ενδεικτικά θα πούμε ότι ένα μεγάλο πορτοκάλι ή 2 μέτρια ακτινίδια ή 1 μικρό μπωλ φράουλες μας δίνουν περίπου 60 mg βιταμίνης C. Άρα αν έχουμε τουλάχιστον 2 φρούτα ημερησίως, σίγουρα είμαστε κατοχυρωμένοι.

Τα τρόφιμα που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνη C είναι :
Φρούτα: Αβοκάντο, ακτινίδια, καρπούζι, λεμόνι, μήλο, μούρα, μπανάνα, πεπόνι, πορτοκάλια, ροδάκινο, σταφύλια, φράουλες.
Λαχανικά: αγκινάρες, καλαμπόκι, καρότο, κόκκινη πιπεριά, κουνουπίδι, λάχανο ιδιαιτέρως το μωβ, μπρόκολο, σπανάκι, σπαράγγι.
Τόσο πολύτιμη πλην όμως πολύ ευαίσθητη στο φως και τον αέρα. Για αυτό και εμείς οι διαιτολόγοι λέμε όταν στύβεται ένα χυμό πορτοκάλι ή κόβεται ένα φρούτο μην το τρώτε μετά από μίση ώρα, γιατί καταστρέφεται ένα σημαντικό ποσοστό βιταμίνης C.

Τελειώνοντας, αξίζει να σημειωθεί ότι η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή και ευαίσθητη στη θερμοκρασία, γεγονός το οποίο θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά το μαγείρεμα των λαχανικών. Γιαυτό και τα ωμά λαχανικά είναι προτιμότερα από τα βρασμένα. Α
λλά αν πρέπει κανείς να βράσει τα λαχανικά, όπως π.χ. το μπρόκολο, θα πρέπει να θυμάται ότι η παρασκευή στον ατμό είναι προτιμότερη από το σύνηθες βράσιμο.
Αν πάλι πρέπει να καταφύγουμε στο βράσιμο, θα πρέπει να θυμόμαστε να μην τα διατηρούμε στο νερό για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί η βιταμίνη C (ως υδατοδιαλυτή) θα περάσει στο νερό και πιθανότατα στον νεροχύτη.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr