Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερους επιστήμονες υγείας να υποστηρίζουν το συνδυασμό υγιεινής διατροφής και άσκησης ως την
αποτελεσματικότερη μέθοδο για την πρόληψη της παχυσαρκίας, την απώλεια βάρους, αλλά και τη διατήρηση του βάρους που χάθηκε. Μήπως όμως υπάρχει κάποια πλευρά (διατροφή/άσκηση) που να υπερτερεί έναντι της άλλης;

Μήπως τελικά είναι μόνο θέμα διατροφής; Πρόσφατα κάποιοι ερευνητές υποστήριξαν ότι η βασική αιτία για την εμφάνιση της παχυσαρκίας είναι η ανθυγιεινή διατροφή, και ότι η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας δεν προάγει την απώλεια βάρους. Σύντομα, εμπειρογνώμονες απάντησαν χρησιμοποιώντας δεδομένα από πληθώρα μελετών. Για παράδειγμα, η Susan Jebb, Καθηγήτρια Διατροφής και Δημόσιας Υγείας, του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης σχολίασε: «Οι συγγραφείς του άρθρου, παραλείπουν να αναφέρουν ότι τα προγράμματα απώλειας βάρους που συνδυάζουν μία ισορροπημένη διατροφή με φυσική δραστηριότητα παράλληλα, θεωρούνται τα πιο αποτελεσματικά τόσο για τη βραχυπρόθεσμη όσο και για τη μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους».

Πληθώρα μελετών υπέρ της άσκησης
Τα τελευταία χρόνια, ένας μεγάλος αριθμός μελετών, παρουσιάζει τη φυσική δραστηριότητα ως ένα πολύ σημαντικό παράγοντα πρόληψης όχι μόνο της παχυσαρκίας αλλά και άλλων νοσημάτων καθώς και του πρόωρου θανάτου. Ενδεικτικά, σύμφωνα με πρόσφατη μεγάλη επιστημονική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ευρώπη (μελέτη EPIC), δημοσιεύθηκε στην American Journal of Clinical Nutrition και μελέτησε 334.161 Ευρωπαίους άνδρες και γυναίκες για διάστημα 12,4 χρόνων, η σωματική αδράνεια μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για διπλάσιο αριθμό θανάτων σε σύγκριση με την παχυσαρκία. Μάλιστα αυξάνει τον κίνδυνο για πρόωρο θάνατο ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος (ανεξάρτητος παράγοντας κινδύνου) -δηλαδή ακόμη και αν πρόκειται για ένα αδύνατο άτομο που όμως είναι σωματικά αδρανές, ο κίνδυνος για πρόωρο θάνατο είναι αυξημένος.

Επιπλέον, σύμφωνα με την πρώτη μελέτη σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του Ελληνικού πληθυσμού και συγκεκριμένα σε 17.887 άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 20-70 ετών από ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, φαίνεται ότι το περπάτημα σχετίζεται σημαντικά με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας στους ενήλικες, ιδίως στους άντρες, και παράλληλα ότι η συχνή άσκηση και η μείωση των καθιστικών δραστηριοτήτων σχετίζονται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιομεταβολικών παραγόντων, όπως υπερχοληστερολαιμίας και υπέρτασης.

Εξάλλου, αρμόδιοι φορείς υγείας όπως το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO), υποστηρίζουν το συνδυασμό υγιεινής διατροφής και άσκησης ως τον αποτελεσματικότερο τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος της παχυσαρκίας.
«Κατασκευαστήκαμε» για να είμαστε σωματικά δραστήριοι!

Για να χάσουμε βάρος, πρέπει να πετύχουμε αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας, δηλαδή οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε από τη διατροφή μας να είναι λιγότερες από αυτές που «καίμε» μέσω της άσκησης, των καθημερινών κινήσεων και του μεταβολισμού. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό US Endocrinology, το σώμα μας είναι «κατασκευασμένο» έτσι ώστε να λειτουργεί καλύτερα και να ελέγχει αποτελεσματικότερα το βάρος του σε υψηλότερα επίπεδα ενεργειακής ισορροπίας. Με λίγα λόγια, είναι προτιμότερο για την απώλεια βάρους, να τρώμε περισσότερο και παράλληλα να ασκούμαστε περισσότερο απ’ ότι να περιορίζουμε τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε σε μεγάλο βαθμό και να κάνουμε παράλληλα μία καθιστική ζωή.
Χρειάζεται να κάνουμε αλλαγές και στις 2 πλευρές της ζυγαριάς!

Συμπερασματικά, είναι καλό να πούμε ότι κάθε νέα μελέτη που «βγαίνει στο φως» και μπορεί να μας «μπερδέψει», είναι καλό να αξιολογείται και να ερμηνεύεται με προσοχή και φυσικά, να λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό μελλοντικών μελετών. Με δεδομένο ότι, η συμβολή της φυσικής δραστηριότητας για την πρόληψη της παχυσαρκίας και την υγεία γενικότερα, θεωρείται ούτως ή άλλως αδιαμφισβήτητη από την επιστημονική κοινότητα και τους αρμόδιους φορείς υγείας, καθώς και ότι ο έλεγχος του βάρους είναι, τελικά, θέμα «ενεργειακής ισορροπίας», ας αποφύγουμε την έμφαση στη μία ή την άλλη πλευρά της ζυγαριάς, και ας κρατήσουμε ότι, για να ελέγξουμε το βάρος μας, και μάλιστα μακροπρόθεσμα, πρέπει να κάνουμε αλλαγές και στις «δύο πλευρές της ζυγαριάς». Δηλαδή, να «παίρνουμε» λιγότερες θερμίδες και να «καίμε» περισσότερες, φροντίζοντας πάντα να υιοθετούμε ένα υγιεινό διαιτολόγιο και τρόπο ζωής.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr