Το φυλλικό οξύ είναι ένα απαραίτητο θρεπτικό συστατικό, που ανήκει στην κατηγορία των βιταμινών του συμπλέγματος Β.
Μεταξύ άλλων, παίζει καθοριστικό ρόλο στη σύνθεση, επιδιόρθωση και φυσιολογική λειτουργία του DNA, γεγονός που το καθιστά απαραίτητο για το σχηματισμό νέων κυττάρων, ιδιαίτερα σε περιόδους που χαρακτηρίζονται από ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης, όπως η εγκυμοσύνη αλλά και η παιδική κι εφηβική ηλικία.

Ειδικότερα, στην περίπτωση της εγκυμοσύνης, το φυλλικό οξύ αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θρεπτικά συστατικά, καθώς η έλλειψή του μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση συγγενών ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα στο έμβρυο, όπως είναι για παράδειγμα ο ατελής σχηματισμός της σπονδυλικής στήλης ή του εγκεφάλου. Επιπλέον, ερευνητικά δεδομένα δείχνουν πως η επαρκής πρόσληψη φυλλικού οξέος κατά τη διάρκεια της κύησης συνδέεται με μείωση του κινδύνου πρόωρου τοκετού και μικρότερη πιθανότητα γέννησης νεογνού με χαμηλό σωματικό βάρος. Σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις, οι ημερήσιες ανάγκες σε φυλλικό οξύ, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, διαμορφώνονται στα 600 μg.

Ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί πως οι συγγενείς ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα εμφανίζονται κατά τα πρώτα στάδια της κύησης και συγκεκριμένα μέσα στις πρώτες 28 μέρες, διάστημα κατά το οποίο είναι πολύ πιθανό να μην έχει γίνει αντιληπτή η ύπαρξη εγκυμοσύνης. Συνεπώς, η κάλυψη των αναγκών σε φυλλικό οξύ είναι ιδιαίτερα σημαντική ακόμη και πριν τη σύλληψη, γι’ αυτό και συστήνεται ημερήσια πρόσληψη 400 μg φυλλικού οξέος στις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας, ανεξάρτητα από το αν προγραμματίζουν εγκυμοσύνη ή όχι.

Στις πλουσιότερες διαιτητικές πηγές φυλλικού οξέος περιλαμβάνονται τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και τα χόρτα, τα όσπρια, τα σπαράγγια, το μπρόκολο, οι αγκινάρες, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το αβοκάντο, το καλαμπόκι, ο αρακάς και ο χυμός πορτοκαλιού, καθώς και τα εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού. Σε γενικές γραμμές, αν και ένα προσεκτικά σχεδιασμένο διαιτολόγιο μπορεί να εξασφαλίσει την απαραίτητη ποσότητα φυλλικού οξέος σε εγκύους και γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας, εντούτοις η προληπτική χορήγηση συμπληρώματος κατά τη διάρκεια της κύησης αποτελεί τη συνηθέστερη πρακτική.

Βέβαια, ο συνδυασμός συμπληρωμάτων και εμπλουτισμένων τροφίμων θα πρέπει να γίνεται προσεκτικά, ώστε η συνολική ημερήσια πρόσληψη φυλλικού οξέος από τις εν λόγω πηγές να μην υπερβαίνει την ποσότητα των 1000 μg, που αποτελεί το ανώτατο ανεκτό όριο. Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία μεταξύ γυναικολόγου και διαιτολόγου θα μπορούσε να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη και αποτελεσματική προκειμένου να εξασφαλιστεί η κάλυψη των αναγκών της εγκύου σε θρεπτικά συστατικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Από τη Χριστίνα Κατσαρού, επιστημονική συνεργάτη neadiatrofis.gr