Οι υδατάνθρακες αποτελούν την κυριότερη πηγή ενέργειας στη διατροφή μας και διακρίνονται στους σύνθετους και στους απλούς. Οι σύνθετοι υδατάνθρακες απαντώνται κυρίως σε τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες όπως τα λαχανικά, τα δημητριακά και το ψωμί ολικής άλεσης, τα όσπρια και τα αμυλούχα λαχανικά.

Αντίθετα, οι σύνθετοι υδατάνθρακες απαντώνται κυρίως σε τρόφιμα που δεν έχουν φυτικές ίνες όπως τα γλυκά, τα αναψυκτικά, οι τυποποιημένοι χυμοί εμπορίου, τα ροφήματα με βάση τη ζάχαρη και άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής.

Οι απλοί υδατάνθρακες, σε αντίθεση με τους σύνθετους, δεν απαιτούν κάποια ιδιαίτερη διαδικασία πέψης για την απορρόφησή τους και σε συνδυασμό με το ότι τα τρόφιμα που τους περιέχουν έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε ίνες (οι οποίες μειώνουν την ταχύτητα διέλευσης του γαστρικού και εντερικού περιεχομένου κατά μήκος του εντερικού σωλήνα) μπορούν να οδηγήσουν σε ταχεία αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.
Η απότομη αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα οδηγεί και σε μία ταχεία και σημαντική έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας, μίας ορμόνης η οποία επάγει τη μετακίνηση της γλυκόζης εντός των κυττάρων.

Εάν και η ινσουλίνη είναι μια σημαντική ορμόνη για την ομοιόσταση της γλυκόζης η διατήρηση υψηλών επιπέδων της για μεγάλα χρονικά διαστήματα μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες για την ανθρώπινη υγεία. Μία από αυτές είναι η «κόπωση» που προκαλείται στο πάγκρεας για την παραγωγή της, με αποτέλεσμα να επέρχεται μια δυσλειτουργία του ιστού και μια προοδευτική έκπτωση της ικανότητας του να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μας για ινσουλίνη.

Μάλιστα, η αυξημένη κατανάλωση απλών σακχάρων συνήθως συνοδεύεται και με την παχυσαρκία, μια κατάσταση η οποία οδηγεί σε αντίσταση στη δράση της ινσουλίνης, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ακόμα περισσότερο η ανάγκη για παραγωγή ινσουλίνης και άρα η κόπωση του παγκρέατος.

Επομένως, η μη λελογισμένη κατανάλωση γλυκών μπορεί να συμβάλλει σε συνδυασμό με άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες στην εμφάνιση διαβήτη τύπου ΙΙ, ο οποίος είναι ο πιο κοινός τύπος διαβήτη που εμφανίζεται στους ενήλικες και συσχετίζεται με τον τρόπο ζωής.

Οι συστάσεις για ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή προτείνουν την προαιρετική κατανάλωση 1 γλυκού την εβδομάδα και τη διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr