Η βιταμίνη D ανήκει στην ομάδα των λιποδιαλυτών βιταμινών και για αυτό άλλωστε απαντάται σε τρόφιμα όπου υπάρχει λίπος.

Συγκεκριμένα, η διαιτητική βιταμίνη D απαντάται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης και ειδικότερα στο συκώτι, στο βοδινό, στο μοσχάρι στα αυγά, στα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γάλα, το τυρί και το βούτυρο και σε κάποια ψάρια όπως η ρέγκα, ο σολομός, ο τόνος και οι σαρδέλες.

Το μοναδικό χαρακτηριστικό της βιταμίνης D είναι ότι μπορεί να συντίθεται από το δέρμα μας κατά την έκθεση μας στην ηλιακή ακτινοβολία! Τα επίπεδα της σύνθεσης της βιταμίνης D επηρεάζονται από μια ποικιλία παραγόντων όπως η εποχή του χρόνου, το χρώμα του δέρματος, το γεωγραφικό πλάτος, η χρήση αντηλιακού, ο ρουχισμός καθώς και η διάρκεια της ηλιακής έκθεσης. Η ηλικία είναι επίσης ένας παράγοντας που επηρεάζει τη σύνθεση της βιταμίνης D με αυτή να μειώνεται με το πέρασμα των χρόνων.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το καλοκαίρι άτομα με λευκές επιδερμίδες έχουν την ικανότητα να συνθέτουν επαρκή ποσότητα βιταμίνης D όταν εκτίθενται στον ήλιο, χωρίς τη χρήση αντηλιακού, καθημερινά για 10-15 λεπτά κατά τις μεσημεριανές ώρες. Βέβαια, η έκθεση στον ήλιο θα πρέπει να γίνετε με προσοχή λόγω των αναδυόμενων δεδομένων συσχέτισής της με τον καρκίνο του δέρματος. Αν και ο χρόνος έκθεσης για την επαρκή σύνθεση βιταμίνης D δεν φαίνεται να είναι αρκετός για την ανάπτυξη παθολογικών καταστάσεων του δέρματος.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ότι η παρατεταμένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία δεν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή υπερβολικών ποσοτήτων βιταμίνης D ώστε να προκληθεί τοξικότητα, καθώς η προβιταμίνη D3 που συντίθεται στην επιδερμίδα μας δεν μετατρέπεται μόνο σε βιταμίνη D αλλά και σε λουμιστερόλη ή ταχυστερόλη, οι οποίες είναι βιολογικά ανενεργές.

Με βάση τα παραπάνω μπορούμε να αντιληφθούμε την ανάγκη κατανάλωσης μιας ποικιλίας τροφίμων που περιέχουν βιταμίνη D ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες και γενικότερα κάτω από συνθήκες ανεπαρκής έκθεσης στον ήλιο.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr