Το διάστημα που διανύουμε βρίσκει πολλά παιδιά να προετοιμάζονται πυρετωδώς για την περίοδο των εξετάσεων. Μια περίοδο με έντονες συγκινήσεις, πολύ διάβασμα και γενικότερα έντονο στρες.
Συνθήκες βέβαια που δημιουργούν ιδιαίτερες απαιτήσεις. Και για να αντεπεξέλθουμε σε αυτές θα πρέπει και η διατροφή μας να είναι αντίστοιχη.
Για αυτό λοιπόν και εμείς θα μιλήσουμε για το πώς θα πρέπει να είναι η διατροφή των παιδιών κατά την περίοδο του διαβάσματος, την περίοδο των εξετάσεων. Για το ποιες τροφές θα πρέπει να καταναλώνουν τα παιδιά για να πετύχουν την καλύτερη δυνατή πνευματική τους λειτουργία και απόδοση.

Το κεντρικό νευρικό σύστημα αποτελεί ένα από τα βασικότερα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού. Βασικότερο όργανο αυτού είναι ο εγκέφαλος, το πιο ζωτικό μαζί με την καρδία σημείο του ανθρώπινου σώματος. Η σωστή λειτουργία του εγκεφάλου είναι απαραίτητη προκείμενου να επιτευχθεί μια εν γένει καλή πνευματική αλλά και σωματική υγεία. Προς την κατεύθυνση αυτή, η διατροφή αποτελεί το βασικότερο παράγοντα επίτευξης καλής εγκεφαλικής λειτουργίας, καθώς η προμήθεια του εγκεφάλου ανά πάσα στιγμή με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται είναι ζωτικής σημασίας.
Ποια είναι όμως τα συστατικά εκείνα που χρειαζόμαστε;

Καλό πρωινό
Το πρωινό αποτελεί ίσως το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας και αναπόσπαστο κομμάτι ενός σωστού και ισορροπημένου διαιτολογίου, καθώς παρέχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ενέργεια και βασικά θρεπτικά συστατικά. Ένα πλούσιο πρωινό βοηθάει την καλύτερη δυνατή λειτουργία του οργανισμού σωματική και πνευματική, δίνοντας τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καθημερινών δραστηριοτήτων. Για αυτό πριν ξεκινήστε το διάβασμά σας προτείνουμε :
1 ποτήρι γάλα με αρκετά δημητριακά και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό πορτοκάλι
1 γιαούρτι με αρκετά δημητριακά, 1 φρούτο κομμένο και 2-3 κουταλάκια του γλυκού μέλι
1 ποτήρι από διάφορα φρούτα χτυπημένα στο μπλέντερ και 2 φέτες ψωμί ολικής αλέσεως με μέλι
1 τοστ με μαύρο ψωμί, τυρί και γαλοπούλα μαζί με 1 ποτήρι φρέσκο χυμό
1 ποτήρι γάλα, 1 φέτα κέικ και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό

Σνακς
Θα πρέπει να παρέχουμε τροφή και ενέργεια στον εγκέφαλό μας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Να μην έχουμε απότομα γεύματα, που προκαλούν υπνηλία Βάλτε μικρά και συχνά γεύματα για να τροφοδοτείτε τον εγκέφαλό σας συνεχώς με ενέργεια. Έχετε κοντά σας εκεί που διαβάζετε μικρά σνακ, υπό μορφή φρούτων, κομμένων λαχανικών, ανάλατων ξηρών καρπών.

Κυρίως γεύμα
Τα κυρίως γεύματά να είναι πλήρη. Πάντα να συνοδεύονται με λαχανικά και να περιέχουν ποικιλία θρεπτικών συστατικών, πρωτεΐνες (ψάρι, κοτόπουλο, μοσχάρι, χοιρινό), υδατάνθρακες (ψωμί, ζυμαρικά, όσπρια, λαδερά), λίπος (κυρίως ελαιόλαδο). Αυξήστε τα όσπρια και τα λαδερά, το ψάρι και τα πουλερικά και μειώστε το κόκκινο κρέας

Βραδινό
Μην φορτώνεται πάρα πολύ το βραδινό σας γεύμα, ιδιαιτέρως όταν διαβάζεται και το βράδυ. Η υπερβολική ποσότητα φαγητού παίρνει αίμα από τον εγκέφαλο για το στομάχι και δημιουργεί υπνηλία.

Τι τρόφιμα να καταναλώνουμε όταν διαβάζουμε;

Βάλτε αρκετούς υδατάνθρακες στη διατροφή σας
Αποκλειστική τροφή για τον εγκέφαλο αποτελεί η γλυκόζη. Η γλυκόζη προέρχεται από τη διάσπαση πολυπλοκότερων υδατανθράκων, όπως είναι η ζάχαρη, το άμυλο κ.α., που βρίσκονται στο ψωμί και τα παρασκευάσματα του, τα ζυμαρικά, το ρύζι, τις πατάτες, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά, τα όσπρια, το μέλι, τα διάφορα γλυκίσματα κ.α.. Κατά συνέπεια είναι σημαντικά να παρέχουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας στον οργανισμό τα απαραίτητα ποσά γλυκόζης για την ομαλή εγκεφαλική λειτουργία.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β, με κυριότερες τις Β1 , Β2 , Β6, Β12.
Οι βιταμίνες αυτές έμμεσα συμβάλουν στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, καθώς βοηθούν τη μετατροπή των διαφόρων θρεπτικών συστατικών σε γλυκόζη και βρίσκονται στο γάλα, το ψωμί και τα προϊόντα αλεύρου, στα δημητριακά και τα προϊόντα σιταριού, στα όσπρια. Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στη Β12, η οποία αποτελεί συστατικό των νεύρων μας και χωρίς αυτή δεν μεταβιβάζονται σωστά τα διάφορα εγκεφαλικά ερεθίσματα. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες βιταμίνες Β βρίσκεται κυρίως σε ζωικές τροφές, όπως το κρέας, το γάλα, το αυγό, τα ψάρια και τα οστρακοειδή.

Αμινοξέα
Πρόκειται για μια κατηγορία ενώσεων με κυριότερες την τυροσίνη και την τρυπτοφάνη, τα οποία αποτελούν πρόδρομες ουσίες για ορμόνες – νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου, βασικές για τη ρύθμιση των εγκεφαλικών λειτουργιών. Βρίσκονται σε προϊόντα ζωικής προέλευσης με κυριότερα το κρέας, τα γαλακτοκομικά και τη σοκολάτα.

Μια ιδιαίτερη κατηγορία συστατικών που συμβάλλουν στην καλή εγκεφαλική λειτουργία αποτελούν τα πολυακόρεστα ω-3 λιπαρά οξέα
Το α- λινολεϊκό (ALA), το εικοσαπεντανοϊκό (EPA) και το δοκασαεξανοϊκό (DHA) αποτελούν βασικά δομικά συστατικά του εγκεφάλου και απαραίτητα για το σχηματισμό των εγκεφαλικών νευρώνων. Με δεδομένο όμως το γεγονός ότι ο οργανισμός δεν μπορεί να τα παράγει από μόνος του, θα πρέπει να ληφθούν μέσω της διατροφής και για το λόγο αυτό θεωρούνται και απαραίτητα λιπαρά οξέα. Βρίσκονται κυρίως σε φυτικά έλαια (σογιέλαιο, σησαμέλαιο και άλλα σπορέλαια και λιγότερο στο ελαιόλαδο), στα λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, σαρδέλα) και στα ιχθυέλαια, στα θαλασσινά και σε φυλλώδη λαχανικά όπως η αδράχλα και η γλιστρίδα.

Προσοχή στον καφέ
Ο καφές μπορεί να τονώνει και να διεγείρει το κεντρικό νευρικό μας σύστημα, όταν όμως είμαστε κουρασμένοι δημιουργεί αντίθετα αποτελέσματα.
Για το λόγο αυτό αποφύγετε την υπερκατανάλωση καφέ ιδιαιτέρως τις βραδινές ώρες.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr