Είναι η συνηθέστερη επιλογή όταν θέλουμε να δώσουμε μια νότα δροσιάς στις ζεστές ημέρες του έτους. Αποτελεί την καλύτερη παρέα στην παραλία και όχι μόνο.
Αναμφισβήτητα μιλάμε για τη δημοφιλέστερη καλοκαιρινή λιχουδιά, το παγωτό.
Καλή όμως η γεύση και η δροσιά, αλλά διατροφικώς τι μας δίνει ένα παγωτό?

Σε γενικές γραμμές, οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του είναι: γάλα, αβγά, βούτυρο, κρέμα γάλακτος, χυμοί φρούτων και πρόσθετα τροφίμων, όπως γλυκαντικές ουσίες, σταθεροποιητές, γαλακτωματοποιητές, χρωστικές και αρωματικές ύλες.
Το γάλα αποτελεί το κύριο συστατικό των παγωτών και μπορεί να χρησιμοποιείται σε διάφορες μορφές του, όπως: νωπό πλήρες, αποβουτυρωμένο, συμπυκνωμένο, σκόνη πλήρους γάλακτος, σκόνη αποβουτυρωμένου γάλακτος .Δεν είναι λίγες οι φορές, όμως, που τα παγωτά εμπλουτίζονται με επιπρόσθετα συστατικά, μεταξύ των οποίων είναι κομμάτια ή σιρόπι σοκολάτας, ξηροί καρποί, σιρόπι καραμέλας και κομμάτια φρούτων.

Τα είδη των παγωτών που κυκλοφορούν στην αγορά διακρίνονται σε τυποποιημένα και ‘χύμα’. Στην κατηγορία των τυποποιημένων ανήκουν αυτά που διατίθεται σε κυπελάκι, χωνάκι ή ξυλάκι, οι γρανίτες, τα σορμπέ φρούτων και αυτά που χαρακτηρίζονται ως διαιτητικά ή τύπου 0%. Η σύστασή του εξαρτάται από το είδος και την ποιότητά του.
Η ενεργειακή αξία ενός παγωτού κυμαίνεται από 75 έως 240 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια και παρέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη, καθώς επίσης και σημαντικές ποσότητες ασβεστίου, φωσφόρου και βιταμίνης Α στον οργανισμό.
Το παγωτό ξυλάκι έχει λιγότερες θερμίδες σε σύγκριση με το κυπελάκι, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει επικάλυψη σοκολάτας.
Οι γρανίτες και τα σορμπέ αποτελούν την ιδανικότερη επιλογή για όσους δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση της ‘γραμμής’ τους, καθώς παρέχουν τις λιγότερες θερμίδες συγκριτικά με όλες τις υπόλοιπες διαθέσιμες γεύσεις παγωτού.

Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, τα διαιτητικά παγωτά ή τύπου 0% καταλαμβάνουν σημαντικό χώρο στα ψυγεία των καταστημάτων.
Περιέχουν υποκατάστατα ζάχαρης (π.χ ασπαρτάμη, σορβιτόλη ή μαλτοδεξτρόζη) αντί για ζάχαρη και μικρή ή μηδενική (τύπου 0% + 0%) ποσότητα λίπους, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα αγαπητά σε άτομα που επιθυμούν να διατηρήσουν μια καλλίγραμμη σιλουέτα.

Όσο αφορά τα παγωτά χύμα, εκείνα που έχουν γεύση σοκολάτας διαθέτουν υψηλότερη περιεκτικότητα λίπους σε σχέση με τη βανίλια, ενώ οι γεύσεις φρούτων αποδίδουν τις λιγότερες θερμίδες.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτούν τα παγωτά τύπου παρφέ, τα οποία υπερτερούν σε λίπος και συνεπώς σε θερμίδες.

Αναλυτικότερα, η ενεργειακή αξία (Θερμίδες / 100 γραμμάρια) των κυριότερων τύπων παγωτού είναι:

Παρφέ: 245
Σοκολάτα: 235
Βανίλια: 180
Φρούτων: 130
‘Διαιτητικό’ ή τύπου 0%: 125
Γρανίτα: 105

Γενικότερα, για να μην δημιουργηθούν, προβλήματα με το σωματικό μας βάρος κατά την καλοκαιρινή περίοδο, οι επιστήμονες διαιτολόγοι σας συμβουλεύουν:

• Απολαύστε ένα δροσιστικό παγωτό κατά τους θερινούς μήνες, αλλά με μέτρο (1-2 φορές την εβδομάδα )

• Προτιμήστε παγωτό με γεύση βανίλιας ή φρούτων αντί σοκολάτας

• Αποφύγετε την κατανάλωση παγωτού με επιπρόσθετα συστατικά, όπως ξηροί καρποί, κομμάτια σοκολάτας ή μπισκότου, σιρόπι καραμέλας κ.α.

• Οι γρανίτες, το παγωμένο γιαούρτι με μέλι ή φρούτα και το ζελέ με φρούτα αποτελούν εξίσου δροσιστικές και πιο υγιεινές επιλογές. Προτιμήστε τα!

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr