Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν ορισμένα από τα πιο σημαντικά τρόφιμα μιας ισορροπημένης διατροφής.
Αποτελούν πηγή βασικών θρεπτικών συστατικών, συμβάλλοντας στην καλή υγεία και ανάπτυξη του οργανισμού.

 Για πολλά χρόνια η διατροφή του πληθυσμού περιελάμβανε κυρίως γαλακτοκομικά προϊόντα που προέρχονταν από το αγελαδινό γάλα.

Την τελευταία όμως δεκαετία παρατηρείται μια στροφή της βιομηχανίας γάλακτος παγκοσμίως προς εναλλακτικές, εξίσου σημαντικές και θρεπτικές πηγές, όπως το γίδινο γάλα και τυρί.

Η στροφή αυτή έγκειται όχι μόνο στις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού για τα συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά και στο ότι η επιστημονική έρευνα την τελευταία δεκαετία καταδεικνύει τα σημαντικότατα οφέλη τους, πολλές φορές ακόμη μεγαλύτερα και από τα αντίστοιχα από αγελαδινό γάλα, για τον οργανισμό.

Επιχειρώντας μια ανάλυση της θρεπτικής αξίας του γίδινου τυριού παρατηρούμε ότι πρόκειται για μια σημαντικότατη πηγή βασικών θρεπτικών συστατικών, πρωτεϊνών, υδατανθράκων, λιπαρών, ασβεστίου, βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, σε ποσά μάλιστα που καλύπτουν ένα σημαντικό ποσοστό των ημερησίων αναγκών του οργανισμού στα συγκεκριμένα συστατικά.

Αναλυτικότερα, όσον αφορά τα επιμέρους θρεπτικά συστατικά περιέχονται σημαντικά ποσά πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη και τη διατήρηση των δομών του οργανισμού.
Ιδιαιτέρως δε για ηλικιακές ομάδες όπως τα παιδιά, οι έφηβοι και οι ηλικιωμένοι, που έχουν αυξημένες ανάγκες σε καλής ποιότητας πρωτεΐνες, η κατανάλωση γιδοτυριού και γενικά γαλακτοκομικών προϊόντων είναι απαραίτητη.

Επίσης, αποτελεί μια από της σημαντικότερες πηγές ασβεστίου για τον οργανισμό, παρέχοντας περίπου 300 mg ανά 100 γρ. Το ποσό αυτό είναι ιδιαιτέρως υψηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι με αυτό καλύπτεται το 1/3 των ημερήσιων αναγκών σε ασβέστιο ενός ενήλικα.

Το ασβέστιο όπως είναι γνωστό αποτελεί το βασικό δομικό συστατικό των οστών, ενώ σχετίζεται και με πλήθος απαραίτητων διεργασιών στον οργανισμό.
Το γεγονός αυτό καθιστά σημαντική την πρόσληψή του από ομάδες με αυξημένες ανάγκες σε ασβέστιο, όπως τα παιδιά και οι έφηβοι για την ανάπτυξή τους, αλλά και άτομα με κίνδυνο για εμφάνιση οστεοπόρωσης, όπως ηλικιωμένοι και γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι εκτός από την υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο το γιδοτύρι περιέχει και σημαντικά ποσά βιταμίνης D. Η συγκεκριμένη βιταμίνη εκτός των άλλων λειτουργιών της, συμβάλλει στη βέλτιστη απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό.

Αν και η βιταμίνη D συντίθεται από τον ίδιο τον οργανισμό με την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, τελευταίες μελέτες στη χώρα μας δείχνουν, ότι ακόμη και σε μια ηλιόλουστη μεσογειακή χώρα όπως η Ελλάδα, παρατηρούνται χαμηλά ποσά της συγκεκριμένης βιταμίνης στον πληθυσμό, γεγονός που επιβάλλει την αύξηση της διατροφικής πρόσληψης αυτής.

Επίσης, περιέχει σημαντικά ποσά βιταμινών του συμπλέγματος Β, όπως η βιοτίνη, το παντοθενικό οξύ και η ριβοφλαβίνη, οι οποίες σχετίζονται με βασικές λειτουργίες του οργανισμού, όπως η καλή λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος, η παραγωγή ενέργειας και η παροχή οξυγόνου στην καρδία και τους μυς.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η κατανάλωση 100 γρ γίδινου τυριού την ημέρα καλύπτει περίπου το 78 % των ημερησίων αναγκών του οργανισμού σε ριβοφλαβίνη.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι ακόμη η περιεκτικότητα του σε κάλιο. Το κάλιο αποτελεί αντικείμενο έντονης ερευνητικής δραστηριότητας τα τελευταία χρόνια, καθώς έχει συσχετιστεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης υπέρτασης και προστασία από ανάπτυξη στεφανιαίας νόσου.
Γενικότερα τα γαλακτοκομικά περιέχουν υψηλά ποσά καλίου και για το λόγο αυτό συνίσταται η κατανάλωσή τους από άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση. Ιδιαίτερα δε το γιδοτύρι περιέχει υψηλά ποσά καλίου με ταυτόχρονα χαμηλά ποσά νατρίου, το οποίο ενοχοποιείται για αύξηση της αρτηριακής πιέσεως.
Πολλά άτομα παρουσιάζουν διαφόρων βαθμών δυσανεξίες στην κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων. Πέρα από παθολογικές καταστάσεις, όπως η δυσανοχή στη λακτόζη, όπου απουσιάζει από τον οργανισμό το ένζυμο λακτάση που διασπά συστατικά του γάλακτος για να γίνει η πέψη του, για πολλούς το γάλα και τα προϊόντα του, λόγω της περιεκτικότητάς του σε λιπαρά, αποτελούν δύσπεπτες τροφές.

Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα αρκετά άτομα να μειώνουν ή και να αποφεύγουν την κατανάλωσή τους. Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του γίδινου τυριού και γάλακτος αποτελεί το ότι είναι πολύ πιο εύπεπτα σε σχέση με τα προϊόντα αγελαδινού γάλακτος.
Κι αυτό διότι περιέχουν μικρότερου μεγέθους μόρια (σφαιρίδια) λίπους και πιο εύκολα πέψιμες μορφές πρωτεϊνών (καζεϊνών), με αποτέλεσμα να πέπτονται ευκολότερα. Η ιδιότητά αυτή τα καθιστά μια σημαντική πηγή ασβεστίου και άλλων θρεπτικών συστατικών για άτομα με μεγαλύτερη ευαισθησία του πεπτικού.

Όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω καταδεικνύουν τη σαφή ανάγκη για συστηματική, καθημερινή κατανάλωση γαλακτομικών προϊόντων από τον πληθυσμό.

Προς την κατεύθυνση αυτή η χρήση εκτός από τα αγελαδινά και άλλων μορφών γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως το γίδινο τυρί, αυξάνουν τη δυνατότητα υγιεινών επιλογών στο καθημερινό διαιτολόγιο, επιλογών που όπως φαίνεται μπορούν να βοηθήσουν στην εν γένει καλύτερη υγεία του οργανισμού.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr