Το ψωμί για τοστ αποτελεί ένα τρόφιμο καθημερινής κατανάλωσης για κάθε οικογένεια. Είτε ως συστατικό ενός νόστιμου σάντουιτς/ τοστ ή ως βάση για επάλειψη στο πρωινό μας είτε ως συνοδευτικό στο μεσημεριανό μας, συνεισφέρει σημαντικά στην καθημερινή διατροφή μικρών και μεγάλων.

Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό η επιλογή του να γίνετε με βάση τα διατροφικά του χαρακτηριστικά, έτσι ώστε να είναι εκτός από γευστικό και υψηλής θρεπτικής αξίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, μια ιδιαίτερη και πολλή θρεπτική επιλογή αποτελεί το ψωμί με δίκοκκο σιτάρι.

Το δίκοκκο σιτάρι ή όπως επιστημονικά ονομάζεται Triticum turgidum ssp. dicoccum ανήκει στο γένος Dicoccoidea. Είναι ένα δημητριακό που έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία μας. Δείγματα του έχουν βρεθεί σε έναν από τους παλαιότερους οικισμούς του Ελλαδικού χώρου στη Μικρά Ασία, καθώς και σε άλλους ελληνικούς προϊστορικούς οικισμούς. Αποτελείται από 2 σπόρους οι οποίοι καλύπτονται από ένα σκληρό περίβλημα που δεν απομακρύνεται κατά το θερισμό και έτσι ο καρπός του παραμένει ‘’ντυμένος’’ και προστατευμένος διατηρώντας τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά του.

Ας δούμε όμως ποια είναι τα κυριότερα διατροφικά συστατικά που το κάνουν να ξεχωρίζει :

Αν και τρόφιμο φυτικής προέλευσης εμπεριέχει πρωτεΐνες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του μυϊκού μας συστήματος και όχι μόνο, καθώς επίσης και βιταμίνες συμπλέγματος Β με κυριότερη τη θειαμίνη. Η θειαμίνη είναι μια πολύ σημαντική βιταμίνη του συμπλέγματος Β, γνωστή και ως βιταμίνη Β1. Είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς συμβάλλει στην παραγωγή ενέργειας, στην καλή λειτουργία του νευρικού και μυϊκού μας συστήματος, καθώς και στην καλή υγεία της καρδιάς. Παράλληλα, ένα από τα βασικά του χαρακτηριστικά είναι το ότι είναι η περιεκτικότητά του σε εδώδιμες ίνες (φυτικές ίνες). Οι φυτικές ίνες βρίσκονται σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης και συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος, ενώ αυξάνουν το αίσθημα κορεσμού, διευκολύνοντας έτσι τον έλεγχο πρόσληψης τροφής και έχουν συσχετιστεί και με καλύτερο έλεγχο του σακχάρου μας.

Επίσης, το δίκοκκο σιτάρι είναι μια καλή πηγή φωσφόρου, ο οποίος αποτελεί ίσως το δεύτερο πιο σημαντικό ανόργανο συστατικό στο ανθρώπινο σώμα, μετά το ασβέστιο και είναι γνωστός για τη σχέση του με την καλή όραση, ενώ αποτελεί και δομικό συστατικό των οστών και των δοντιών μας. Ακόμη στο δίκοκκο σιτάρι θα βρούμε χαλκό και μαγνήσιο, που συμμετέχουν σε ποικίλες διαδικασίες στο ανθρώπινο σώμα. Ο χαλκός συμβάλλει στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και τη μεταφορά του σιδήρου στα διάφορα σημεία του σώματός μας, ενώ το μαγνήσιο μας βοηθάει να έχουμε ενέργεια και συμβάλλει στη μείωση της της κόπωσης.

Όπως και αρχικά αναφέρθηκε, όλα αυτά μπορούμε να τα προσλάβουμε καταναλώνοντας ψωμί με αλεύρι από δίκοκκο σιτάρι. Δυο φέτες ψωμί με αλεύρι από δίκοκκο σιτάρι την ημέρα μπορούν να καλύψουν σχεδόν το 20 % των ημερησίων αναγκών μας σε θειαμίνη και φώσφορο. Επιλέξτε λοιπόν ψωμί σε φέτες με δίκοκκο σιτάρι, σύμμικτο ή ολικής άλεσης και απολαύστε το, είτε στο πρωινό σας, είτε συνοδεύοντας το φαγητό σας, είτε δημιουργώντας τοστ και σάντουιτς.

Προσοχή όμως : είναι σημαντικό να αναγράφει στην συσκευασία του την περιεκτικότητα του σε πρωτεΐνες, βιταμίνες και μέταλλα, για να είστε σίγουροι για την διατροφική αξία του προϊόντος που αγοράζετε.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr